Et yogisk perspektiv på mental lidelse

Et yogisk perspektiv på, hvorfor mental lidelse opstår

Mentale lidelser, som stress, angst og depression, er udbredte og i konstant stigende væk her i vores vestlige samfund.

Den vestlige medicin forklarer ofte årsagerne til mentale lidelser ud fra den bio-psyko-sociale model, som illustrerer de forskellige faktorer, der sammen kan bidrage til udvikling af mental lidelse.

Men hvad mon yogafilosofien kan fortælle os om mentale lidelser og årsagerne til, at de opstår? Er der noget i den gamle filosofi, vi kan tage med ind i vores moderne verden?

Dette kigger vi nærmere på i denne artikel, som særligt tager udgangspunkt i den yogafilosofiske tekst kaldet ”Yoga Sutras” af Pantanjali (1).

Livets store spørgsmål

Ligesom andre filosofiske retninger, søger yogafilosofien at besvare spørgsmål om vores eksistens og hvordan vi kan frigøre os fra lidelse samt opnå et sandt, lykkeligt og harmoniske liv.

Disse eksistentielle spørgsmål er lige så relevante i dag, som da yogafilosofien først blev nedfældet – måske endnu mere relevante, hvis vi kigger på, hvor mange mennesker, der oplever mentale lidelser og udfordringer i vores moderne verden.

Sindets betydning

I vores del af verden, bliver yoga ofte opfattet som en primær fysiske praksis – men oprindeligt var der meget mere fokus på sindet og på, hvordan vi opnår balance og harmoni i sindet.

I den yogiske filosofi betragtes sindet som et komplekst og dybt forankret element af vores væsen, med direkte indflydelse på vores mentale, følelsesmæssige og fysiske tilstand.

I sin oprindelig form, er vores sind ren, fredfyldt og klar. Dog bliver sindet gennem livet påvirket og forstyrret af mange ting, tanker, ønsker, identifikationer mv.– hvilket kan gøre at sindet forplumres og bevæger sig væk fra den oprindelige og rene tilstand. Dette kan have betydning for at lidelse opstår.

>>> Tag introkurset: “Yogavejen til lindring af depression og angst”

Adskillelse fra vores oprindelige selv

Helt overordnet, så peger yogafilosofien på, at lidelse opstår, når vi mister forbindelsen til vores sande, oprindelig selv (Atman), og sindet i stedet begynder at identificere sig med det som yogafilosofien kalder ”illusionen om adskillelse” (Maya).

Det er den illusion om, at den midlertidige og synlige, materielle verden er den eneste virkelighed.

Identificere vi os med dette, kommer vi til at se os selv som separate individuelle væsener adskilt fra hinanden og universet.

Vi identificeres os med roller, relationer og materielle objekter i verden – og søger efter lykke og opfyldelse i ydre ting og omstændigheder, som jo aldrig er/eller bliver konstante eller tilfredsstillende. Derved mister vi kontakten til vores sande identitet/selv, altså den evige, uforanderlige bevidsthed, der er forbundet med alt.

Denne adskillelse og distancering fra os selv, hinanden og den større sammenhæng, er iflg. yogafilosofien, årsagen til lidelse, tomhed, utilfredshed, følelse af manglende formål – hvilket f.eks. kan manifestere sig som angst og depression.

Kleshas – grunde til menneskelig lidelse

Lad os dykke lidt mere ned i de forskellige årsager til at adskillelse og lidelse opstår og også bliver fastholdt i vores liv. I teksten, Yoga Sutras, nævnes fem årsager til lidelse, også kaldet kleshas

Disse 5 kleshas er de allerdybeste årsager til lidelse, da de forhindrer os i at opleve fred, tilfredshed, lykke og blive fri for smerte. De er nemlig med til at skabe og fastholde nogle mentale forvrængninger, der forstyrrer sindets ligevægt.

De 5 kleshas er:

  • Avidya (Uvidenhed): Mangel på viden om vores sande natur, og hvem vi i virkeligheden er i vores kerne. Den uvidenhed, fører til fejlagtige og vildledte opfattelser og handlinger. Avidya er også den grundliggende årsag til de andre fire kleshas.
  • Asmita (Ego): Identifikationen med vores materielle selv (altså det forgængelige), hvor vi identificerer os med de historier, vi fortæller os selv, vores holdninger, tanker, mønstre, vaner osv. Med andre ord, har vi vores identitet i noget midlertidigt og omskifteligt fremfor i vores permanente og sande natur.
  • Raga (Tilknytning): Vores tilknytning til behagelige oplevelser og objekter, og tendens til at holde fast i det, der er rart og behageligt.
  • Dvesha (Aversion): Vores afvisningen af ubehagelige oplevelser og objekter, der skaber frygt og modvilje. Altså, at skubbe det væk, der ikke er rart og behageligt.
  • Abhinivesha (Frygt for død): Frygten for forandring og død, der skaber en trang til at overleve og opretholde det materielle selv. Vi gør alt for at undgå at blive konfronteret med det faktum, at ting forandrer sig og at vi ikke er udødelige

Yoga som redskab til frigørelse

Heldigvis giver yogafilosofien os en løsning på, hvordan vi fjerner disse forhindringer og forvrængninger og finder tilbage til vores sande oprindelig selv.

Vejen til dette er at se indad, forstå og komme i kontakt med vores sande natur – og træde et skridt tilbage og se den materielle, fysiske verden for det den er, nemlig forgængelig og foranderlig.

Derved kan vi igen blive i stand til at føle den forbindelse/forbundenhed til selvet, hinanden og universet – og sætte os ud over vores egen individualitet.

Sindet genopdager sin forbindelse til det sande selv/den indre kerne (Atman), hvorved der opstår en dyb følelse af indre fred, glæde og tilfredshed, der ikke er afhængig af eksterne omstændigheder.

Den 8-grenede yogapraksis, som beskrevet af Pantanjali i Yoga Sutras (1), er designet til at hjælpe os med at sætte os fri fra sindets illusioner, genoprette kontakten til vores oprindelige, sande selv/indre kerne og mærke den naturlige tilstand af tilfredshed, fred og glæde, og følelse af en større mening.

Lad os summe op

Yogafilosofien viser os, at lidelse opstår, når vi fjerner os fra vores sande, oprindelige tilstand og identificerer os med den ydre, midlertidige verden. På den måde, kommer vi til at leve i en form for ubalance og efter værdier, der ikke har rod i os selv.

Vi kan frisætte os fra lidelse, ved at arbejde på at genskabe kontakten til vores sande selv, og nedbryde de illusioner, som skaber forvirring og lidelse. Yoga tilbyder en vej og redskaber til at genskabe denne dybere forbindelse til vores sande natur.

(1) MLA. Patañjali. The Yoga Sutras of Patanjali: the Book of the Spiritual Man: an Interpretation. London: Watkins, 1975.

Interesseret i mere om yoga og mental sundhed, så tjek evt. YogaCura’s introkursus: ”yogavejen til lindring af depression og angst”

Tak fordi du læste med.

Namasté og god yoga-dag. 

Kontakt YogaCura

Book tid i dag

Book en tid hos mig allerede i dag. Kontakt mig i dag på telefon (+45) 25 57 90 55 eller email mail@yogacura.dk. Jeg ser frem til at høre fra dig.

Har du spørgsmål? Kontakt mig endelig

Jeg sidder klar til at besvare ethvert spørgsmål, du måtte have, som du ikke får besvaret her på hjemmesiden. Så tøv ikke med at ringe eller skrive til mig.